Kommunikacio es hatarteruletei.

Ma reggel Dave Matthews tanitott minket kommunikalni. Jo volt hallgatni, ahogyan tisztan, es erthetoen magyarazta a dolgokat. Merthogy a jo kommunikacionak pont ez a lenyege. Tiszta, ertheto, kovetheto beszed, egyenlo jo kommunikacio, es a jo kommunikacio eredmenye, a jo kapcsolat masokkal. A kapcsolatok leepulese pont a kommunikacio hianya, vagy a rossz kommunikacio miatt van. Nalam ez most pontosan betalalt. Ahogy beszelt a tanar, egyre jottek elo a tavoli, es nem is olyan tavoli multambol kepek, helyzetek, nem fogadott telefonhivasok, elfelejtett e-mailek, vegiggorcsolt gyulekezeti alkalmak, majd megoldodik helyzetek. Hogy mennyi mindent megoldott volna egy "koszonom", vagy egy kicsit tobb koncentralas valakire, vagy eppen egy kedves, de hatarozott "nem". Jo idoben kimondott szavak, se' nem korabban, se' nem kesobb, hanem pont idoben. Sokszor ennyire egyszeru. Es helyette jonnek az "en nem ugy gondoltam", a "felreertettel", "ha kicsit mas hangsullyal mondtad volna", es tarsai. A "persze te mindig"ek, es a "persze te soha"-k. Errol a biblia tomoren es egyszeruen annyit mond: " A ti igenetek legyen igen, es a ti nemetek nem. Hatso gondolatokkal fuszerezett, szandekosan felreformalt, es felreertett mondatok helyett azt javasolja: Minden szavad mogott legyen az eredeti jelentese.

1995-ben a Columbian Airlines 965-os jarata a leszallopalya elott par 10 km-rel a hegyoldalnak csapodott. A legkori viszonyok, a repulogep muszaki allapota, az legiiiranyitas is rendben volt. A ket pilota vegig a helyen ulve "iranyitotta" a gepet. Az megis lezuhant. A legiiranyitas addig a pillanatig nem gondolt semmi kulonosre, amig a gep el nem tunt a radarok kepernyojerol. Az igazsag csak a fekete-dobozok elokerulese utan derult ki. Adott ket pilota, akik tulhajszoltak, faradtak. A pilotafulkeben rogzitettek alapjan derult feny a kovetkezokre: Volt, hogy kettejuk kozott semmilyen kommunikacio nem zajlott. hosszu percekig csak hallgattak, tobbszor megismeteltettek egymassal a mondatokat, es tobb izben jeleztek, hogy nem ertik a masikat. Aztan az elso tiszt utasitja a masodpilotat, hogy jelezze a torony fele, hogy veszesen csokken az uzemanyagszint, es feltehetoen egy korabbi repuloteren kell leszallniuk. A masodpilota hosszu szunet utan jelzi a toronynak: "Fogy az uzemanyagunk". A torony valaszol. rendben, tartsa az iranyat, es sebesseget. Majd percekkel kesobb: Torony, csokkentenenk a magassagunkat, es ismet jelezzuk, fogytan az uzemanyagunk. A torony engedelyezi. Az utolso riportban a legiiranyito felfedezi, hogy a helyzet "lehet" komoly is, es megkerdezi, hogy kibirja-e meg az uzemanyag, hiszen mar csak 19 km-re vannak a repulotertol. Ekkor hangzik el az utolso uzenet: "rendben, a tavolsag egy-kilenc, koszonom." Ezutan tunt el a kepernyorol. Habar a pilota tobbszor utasitja a masodpilotat, hogy jelezze, hogy veszesen fogy az uzemanyag, a masodpilota "elfelejtette" hozzatenni a tovabbitott uzenethez, hogy veszelyben vannak. A legiiranyitonak semmit nem mondott az, hogy "fogytan az uzemanyagunk", hiszen egyertelmu, hogy egy repulogep repules kozben fogyasztja az uzemanyagot. Egyetlen apro elfelejtett szo miatt kellett meghalnia 160 embernek. A balesethez vezeto legsulyosabb oknak a rossz kommunikaciot jelolte meg a vizsgalobizottsag.

Sok parhuzamot velek felfedezni a rossz kommunikatorokkal "repulo" kereszteny kozossegek, es e szerencsetlenseg kozott. Jobb kommunikatorok kellenek.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Politikailag Korrekt

GÁZÓRA

Hillsong London Budapest Connect